Bärgningsbandvagn
Det är ofrånkomligt att pansarfordon av olika slag kör fast i terräng, som inte bär fordonen, så ordentligt att det behövs hjälp att komma loss. Det kan ibland lösas med hjälp från andra stridsfordon, men det innebär att ytterligare ett fordon inte kan delta i striden. Likaså kan fastkörning vara så kraftig att det behövs kraft och funktionalitet från fordon speciellt framtagna för uppgiften. Att kunna bärga stridsfordon med eget pansarskydd är givetvis en stor fördel.
I början användes bärgningsbil eller annan vagn. När bandbärgare började levereras användes de ofta som bärgningsreserv, för att sättas in om inget annat fungerade. Pansarfordon med uppgift att bärga andra har funnits i Sverige sedan 1940-talet i form av Bärgningsbandvagn m/43 byggd på Stridsvagn m/42. Sedan dess har olika bärgningsbandvagnar funnits inom Försvarsmaktens organisation. Organisatoriskt var bandbärgarna så få i början att de inte kunde fördelas ut på stridsvagnskompanierna utan de återfanns på brigadnivå. Först med Bgbv 82 blev antalet för första gången tillräckligt för att varje stridsvagnskompani kunde få en egen bandbärgningsresurs.
Ibland har kortvarigt inhyrda för att lösa ett tillfälligt behov tills en mer långsiktig lösning varit möjlig. Exempel på detta är inhyrd bärgningsbandvagn på Churchill-chassi i väntan på att Storbritanien kunde leverera bärgningsbandvagnar på Centurion-chassi (Bgbv 81). Bgbv 81 stannade kvar länge i organisationen tills den kunde avlösas av Bgbv 120.
Fastkörning och bärgning
För att bättre illustrera användningen av bandbärgare och behovet av dem har vi samlat några riktigt intressanta exempel på fastkörningar och bärgningar här.
Alla kategorisidor för fordon
>> Huvudsida pansarfordon
>> Stridsvagn
>> Stridsfordon
>> Pansarbandvagn
>> Pbv 301 (fordonsfamilj)
>> Pbv 302 (fordonsfamilj)
>> Pbv 501 (fordonsfamilj)
>> Pansarbil
>> Brobandvagn
>> Bärgningsbandvagn
>> Fastkörning och bärgning
>> Infanterikanonvagn
>> Pansrat artilleri (kommer snart)
>> Pansarvärnsfordon (kommer snart)
>> Luftvärnsfordon (kommer snart)
>> Ingenjörbandvagn
>> Försöksfordon (kommer snart)
>> Pansarfordon i utlandstjänst (kommer snart)
>> Utländska försöksfordon i Sverige
Bärgningsbandvagn m/43 (Bbv m/43)
Beteckningen Bbv m/43, Bgbv fm/42 eller Bgbv m/42 har alla använts för den första svenska bandbärgaren, av vilken två byggdes på LAGO II-chassi (första delleveransen av Strv m/42). De levererades i november 1944 till P 2 i Hässleholm varefter vagn nr 498 placerades på P 3 i Strängnäs samt nr 499 på P 4 i Skövde. Varför de placerades i Strängnäs respektive Skövde finns det inga uppgifter om, möjligen var det lättare att köra fast där så behovet var större.
Det finns idag (2019) inga uppgifter om att dessa vagnar har varit placerades i någon krigsorganisation.
Bbv m/43 med kranen i läge för lätt lyft.
Basfakta Bbv m/43 | |
---|---|
Besättning | 3 |
Vikt (ton) | 22 |
Längd (m) | 6,9 |
Bredd (m) | 2,8 |
Höjd (m) | 2,43 |
Pansar (mm) | - |
Motor | 2 st Scania Vabis typ L603/1 |
Motoreffekt (hk) | 162 |
Drivmedel | Bensin |
Maxfart (km/h) | 45 |
Huvudbeväpning | ingen beväpning |
Rökkastare | inga rökkastare |
Radio: | Osäkra uppgifter, möjligen bara mottagare. |
Lyftkran: | 12 tons lyftkapacitet vid radie 3,5 m. 1,5 ton vid 4,5 m. |
Övrigt | Baktill försedd med hydrauliska domkrafter, kraftiga dragkrokar samt fjädrande draginrättning. Vid bärgning sänktes spännhjulet för att öka bandens anläggningsyta mot marken. |
I tjänst:
1944 – osäkert hur länge (slutet 40-talet?)
Levererade:
2st Bbv m/43, 1944
Tillverkare:
AB Landsverk
Ursprungsland:
Sverige
Övrigt:
Militärt svenskt registreringsnummer:
498 och 499
Bbv m/43, Foto: S Mellgren
Bbv m/43 med nedsänkt spännhjul. Foto: S Mellgren
Bbv m/43
Bbv m/43
Churchill ARV Mk II
Efter första leveransen av Centurion-vagnar (Strv 81) 1953 så uppdagades det snabbt att befintliga bärgningsresurser i form av bärgningsbilar inte var tillräckligt. Det var klart att det skulle dröja några år innan ny modell av bandbärgare på Centurion-chassi kunde levereras så alternativ undersöktes och valet föll på att hyra en Churchill ARV MkII. Den hyrdes halvårsvis med en hyreskostnaden, i dåvarande penningvärde, om £220/månad, vilket skulle betalas in 6 månader i förväg. Vagnen placerades på P 2 och bemannades av tekniker när den användes. Det var dock stora problem med den och den skickades tillbaka redan innan Bgbv 81 levererades 1955.
Den inhyrda Churchill ARV MkII hade möjlighet att vincha samt montera en kran i fronten och då även lyfta.
Foto från gamla smörjhallen, sedemera motorförrådet, på P 2.
Basfakta Churchill ARV Mk II | |
---|---|
Besättning | 3 |
Vikt (ton) | ca 40 för strv |
Längd (m) | 7,44 |
Bredd (m) | 3,25 |
Höjd (m) | ca 2,5 |
Pansar (mm) | - |
Motor | Bedford 12-cylinder |
Motoreffekt (hk) | 350 |
Drivmedel | Bensin |
Maxfart (km/h) | 25 |
Huvudbeväpning | ingen beväpning, men monterad eldrörsattrapp |
Lyftkran: | Frontmonterad 7,5 tons lyftkapacitet |
Dragkraft/vinsch: (max) |
Enkel part 25 ton |
I tjänst:
1953 – 1955 (troligtvis tidigare)
Levererade:
1st inhyrd
Tillverkare:
Vauxhall Motors Ltd
Ursprungsland:
Storbritanien
Det finns få foton (vi känner till två) på Churchill-bärgaren i svensk tjänst så för att få en uppfattning om fordonet visar vi nedan några bilder på samma typ (men annan vagnsindivid) i engelsk tjänst.
Churchill ARV Mk II (EJ SVENSK VAGN!) Foto: Imperial War Museum, UK
Churchill ARV Mk II (EJ SVENSK VAGN!) Foto: Imperial War Museum, UK
Churchill ARV Mk II (EJ SVENSK VAGN!) Foto: Imperial War Museum, UK
Bärgningsbandvagn 81 (Bgbv 81)
När de första Centurion-stridsvagnarna (Centurion Mk III/Stridsvagn 81A) började levereras till Sverige (1953) fanns ingen bärgningsbandvagn på samma chassi som motsvarade de svenska kraven. Först 1955 kunde Centurion Arv Mk II levereras och fick då den svenska beteckningen Bärgningsbandvagn 81A.
Antalsmässigt räknade man på en bärgningsbandvagn per 20 stridsvagnar. Var de initialt var tänkta att ingå i organisationen är (2019) inte klarlagt. Först i ett ändringstryck 1955 återfinns en bärgningsgrupp med två bärgningsbandvagnar i en bärgningstropp, vilken organisatoriskt återfanns i Pansarreperationskompaniet. Alltså en brigadresurs. Därefter har antal och placering i organisationen i pansarbataljon och stridsvagnsbataljon ÖN (Övre Norrland) varierat. Även utanför brigadorganisationen har de funnits, dock ej vid fristående stridsvagnskompanier.
När (1959-61) den tredje omgången Centurion-stridsvagnar (Centurion Mk 10/Stridsvagn 101A) kom till Sverige medföljde även tre bärgningsbandvagnar och dessa fick då beteckningen Bgbv 81B. Den största skillnaden mellan A- och B-varianten är gängsystem och verktyg från tum- till mm-mått.
Ett tredje inköp genomfördes, denna gång från Schweiz, 1988 av 19 vagnar vilka fick beteckningen Bgbv 81 C. Dessa ersatte Bgbv 82 när dessa utgick ur organisationen.
Bärgningsbandvagn 81 användes tillsammans med Stridsvagn 121 och 122 innan Bärgningsbandvagn 120 kunde levereras och ersattes då av dessa.
Alla vagnarna har stora likheter med de stridsvagnschassi de är byggda på. En pansrad lådliknande överbyggnad innehåller vinchutrustning. Utanför denna finns lyftkran, markankare (för mothåll vid vinchning), dragöglor, linstyrningar mm. Lyftkranen hade kapacitet att genomföra lyft av stridsvagnsmotor vid motorbyte.
Bgbv 81A Foto: Bengt Nilsson
Bgbv 81C. Foto: Tommy Nilsson
Basfakta Bgbv 81A | |
---|---|
Besättning | Vagnchef, vinschskötare, bärgningsman, förare |
Vikt (ton) | 50,3 |
Längd (m) | 9 |
Bredd (m) | 3,4 |
Höjd (m) | 3,3 (med ksp) |
Pansar (mm) | - |
Motor | RR Meteor Mk 4/B2 alt Mk 4 B |
Motoreffekt (hk) | 650 |
Drivmedel | Bensin |
Maxfart (km/h) | 35 |
Huvudbeväpning | Ksp m/39 B strv, 7,62 mm |
Rökkastare | 4 rökkastargrupper om vardera 5 rökkastare (Bgbv 81A, B) resp. vardera 6 rökkastare (Bgbv 81C) |
Radio | Initialt 1 st Ra 121 + 1 st Ra 130 Senare ersatt av 1 st Ra 421 |
Dragkraft huvudvinsch wirelängd | Rakt bakåt – enkel part: 30 ton Rakt bakåt – 3-part: 90 ton Från sida – enkel part, utan markankar: 20 ton Från sida – enkel part, med markankar: 30 ton Rakt framåt – 3-part: 90 ton (beror på förankringsmöjlighet) 122 m wirelängd |
Lyftkran | 10 ton lyftkapacitet 4 m lyfthöjd |
Vinschmotor | RR B 80 Mk2 P (Bgbv 81A), RR B 80 Mk5 P (Bgbv 81B, C) |
Vinschmotoreffekt (hk) | 135 |
I tjänst:
1955 – 2002
Levererade:
4 st Bgbv 81A, 1955
9 st Bgbv 81A, 1956
3 st Bgbv 81B, 1961
3 st Bgbv 81C, 1989
6 st Bgbv 81C, 1990
10st Bgbv 81C, 1993
Tillverkare:
Vickers-Armstrong samt ROF Woolwich
Ursprungsland:
Storbritanien
Militära registreringsnummer:
Bgbv 81A: 495–497, 500, 810, 915, 952 och 955–960
Bgbv 81B: 315, 316 och 772
Bgbv 81C: 204959–204977
Övrigt:
Vid renovering 1981 av samtliga A- och B-vagnar togs kranen bort. Notera att C-vagnar inte försågs med kran.
Att skilja på olika Bgbv 81-varianter
Att skilja en Bgbv 81C mot en Bgbv 81A alt. B är lättast. Några punkter nedan: a) hållare för ytterkulspruta, b) pulka för dragblock, c) rökkastare (skiljer både bak och fram) samt d) belysning.
Att skilja mellan Bgbv 81A eller B är svårare. Enklast är om man ser reg.nummer, då Bgbv 81B endast fanns med reg.nummer: 315, 316 samt 772, övriga är A-vagnar. C-vagnars registreringsnummer börjar på 2049NN.
Bgbv 81B (till vänster) samt Bgbv 81C (till höger). Foto: Kjell Svensson
Bgbv 81A. Foto: Lasse Sjögren
Bgbv 81A el. B. Fotot taget våren 1970 vid slutövning på Revingehed.
Bgbv 81A, P 10, 1992. Foto Kjell Svensson
Bgbv 81C, Foto: Kjell Svensson
Bärgningsbandvagn 82 (Bgbv 82)
Bgbv 82 Foto: Kjell Svensson
Basfakta Bgbv 82A | |
---|---|
Besättning | Vagnchef, kran-/vinschskötare, skytt, förare |
Vikt (ton) | 26,5 |
Längd (m) | 7,23 |
Bredd (m) | 3,25 |
Höjd (m) | 2,56 (kran) |
Pansar (mm) | - |
Motor | Volvo-Penta THD 100 C |
Motoreffekt (hk) | 310 |
Drivmedel | Diesel |
Maxfart (km/h) | 56 |
Huvudbeväpning | 20 mm akan m/47D |
Rökkastare | Två rökkastargrupper om vardera 8 rökkastare |
Radio | 1 st Ra 421 |
Dragkraft och wirelängd/huvudvinsch (max) | Rakt bakåt – enkel part: 20 ton Rakt bakåt – 3-part: 60 ton 140 m wirelängd |
Lyftkran | Hiab-Foco 9000. 5,5 tons lyftkapacitet med armlängd 1,5 m 1,5 ton med armlängd 5,5 m. Möjligt att lyfta motorpaket till Strv 103. |
Vinschmotor | Hägglunds HM 20 |
I tjänst:
1972 –1994 samt (2 st vid senare tillfälle i den svenska KFOR-styrkan i Kosovo)
Levererade:
24 st Bgbv 82A, 1972–1973
Tillverkare:
Hägglund & Söner
Ursprungsland:
Sverige
Militära registreringsnummer:
Prototyp: 809, 808 (från början bärgarprototyp, efter ombyggnad broläggarprototyp).
Serietillverkade vagnar: 4751–4774
Övrigt:
Bgbv 82 hade flytförmåga och kunde simma. Lastutrymme hade fästen för att kunna transportera ett motorpaket till Strv 103. Schaktblad fram för lättare fältarbeten.
Bgbv 82
Bgbv 82
Bgbv 82 (notera ”markstödsförlängning” för mjukare underlag). Foto: Tommy Nilsson
Bgbv 82 bärgar en Strv 103. Foto: Tommy Nilsson
Bgbv 82 bogserar en Strv 103. Foto: Tommy Nilsson
Bgbv 82 i KFOR-tjänst i Kosovo. Foto: Anders Möller
Bärgningsbandvagn 4012 (Bgbv 4012)
Information kommer. Följ oss på Twitter, gilla oss på Facebook eller prenumerera på vårt Nyhetsbrev så vet du när information om ditt favoritfordon har publicerats.
Bärgningsbandvagn 90 (Bgbv 90)
Basfakta (avser bgbv 90A) | |
---|---|
Besättning pers: | 4 (+ en extra sittplats) |
Vikt ton: | 23,2 |
Längd m: | 7,90 |
Bredd m: | 3,17 |
Höjd m: | 2,65 |
Pansar mm: | – |
Motor: | Scania DSI14 |
Motoreffekt hk: | 550 |
Drivmedel: | Diesel |
Maxfart km/h: | 70 |
Huvudbeväpning: | 1 st 7,62 mm ksp m/39C strv |
Rökkastare: | 6 st Galix rökkastare |
Radio: | 1 st Ra 421/480-enhet |
Dragkraft vinschning: (max) |
Två kapstanvinschar om 8 ton vardera: Dubbel 1-part: 16 ton Dubbel 2-part: 32 ton Dubbel 3-part: 48 ton Dubbel 4-part: 64 ton |
Markförankring tryck-/lyftkraft: | 80 kN / 98 kN |
Lyftkran: | 24,5 kN (800 kg maxlyft enkelvajer) |
I tjänst: 1996 -
Levererade:
26 st bgbv 90, 1996 - 1999
Ombyggda och renoverade:
3 st bgbv 90 till bgbv 90C, 2002
2 st bgbv 90 till bgbv 90A1, 2005
Bgbv 90 A till Bgbv 90 D (med Bofors VS90)
Tillverkare:
BAE SYSTEMS Hägglund
Ursprungsland:
Sverige
.>> Fotobok Strf 90/CV 90 samt ritning strf 90 finns att beställa här
Bgbv 90, Foto: Kjell Svensson
Bgbv 90C, Foto: Therese Holmberg/FM
Bgbv 90C, Foto: Viktor Svemark
Bärgningsbandvagn 120 (Bgbv 120)
Bärgningsbandvagn 120 bygger på samma grundchassi som Strv 122. En Bgbv 120 ingår i ett Strv 122-kompani.
Inför anskaffning inlånades (1997) en tysk Bergepanzer 3 ”Büffel” för utvärdering. Skillnaden mot denna är främst: ny stridsbogseringsutrustning, bärgninssläde, omarbetad bärgningsutrustning, starkare hjälpvinsch, ökat ballistiskt skydd, reducerad IR-signatur, uppgraderingsbar vapeninstallation, andra rökkastare samt lednings- och sambandssystem.
Huvudfunktionen är bärgning med vinschsystemet. Bogsering kan ske utan att besättning behöver lämna vagnen med hjälp av stridsbogseringsutrustningen. Kranen möjliggör tunga lyft som motorbyten (motoraggregat för Strv 122 kan transporteras på bakpansaret) samt t ex tornet på Strv 122. Med schaktbladet som främst fungerar som mothåll vid vinschning kan även fältarbeten utföras. Bland övrig utrustning i vagnen kan nämnas motorsåg, skärutrustning, torrdräkt, vadarbyxor, skruvstäd mm.
Bgbv 120, Foto: Kjell Svensson
Basfakta Bgbv 120A | |
---|---|
Besättning | vagnchef/skytt, förare, bärgningsman |
Vikt (ton) | 56,3 |
Längd (m) | 7,72 |
Bredd (m) | 3,78 |
Höjd (m) | 3 |
Pansar (mm) | - |
Motor | MTUV-12 |
Motoreffekt (hk) | 1500 |
Drivmedel | Diesel |
Maxfart (km/h) | 70 |
Huvudbeväpning | Ksp 58, 7,62 mm. Vapenhållaren förberedd för tung ksp eller granatspruta. |
Rökkastare | 15 st Galix |
Radio | 2 st Ra 180 Stridsledningssystem bataljon (SLB) |
Huvudvinsch dragkraft och wirelängd | Enkel part 35 ton (120 m) 3-part 105 ton |
Hjälpvinsch dragkraft och wirelängd | 1,5 ton (200 m) |
Lyftkran (max lyftkraft): | 30 ton |
I tjänst:
2002 –
Levererade:
14 st Bgbv 120A, 2002 – 2003
Tillverkare:
MaK Systemgeselleshaft mbH via Rheinmetal Landsysteme
Ursprungsland:
Tyskland
Övrigt:
Militärt svenskt registreringsnummer:
120001 – 120008,
120010 – 120015
Bgbv 120, Foto: Kjell Svensson
Bgbv 120, Foto: Kjell Svensson
Bgbv 120, Foto: Peter Holst
Bgbv 120, Foto: Wartofta Stridsvagnskompani
Bgbv 120, Foto: Måns Thuresson
Mer spännande läsning
Bärgningen i Hojgard
Bärgning av Strv 104 i Hojgard myr på Gotland
Dubbelbärgning i Norge
En vanlig bärgning utvecklar sig till en ovanlig dubbelbärgning under övningen Cold Response 2006 i Norge.
Håll dig informerad
Missa inte när vi publicerar nytt material på hemsidan eller har andra nyheter att berätta - prenumerera på vårt Nyhetsbrev!